Livrädda statsägda tv-kanaler ger diktator Erdogan allt mediautrymme

TURKIET | Statsägda tv-kanaler vågar inte ge den politiska oppositionen i Turkiet något utrymme med risk att straffas av diktaturen. Istället får diktatorn Erdogan allt mediautrymme.

Den politiska oppositionen i Turkiet har svårt att tränga igenom mediebruset, särskilt nu när valet närmar sig. Det menar politiker i rådet RTUK, som övervakar radio och tv i Turkiet.

Den största statsägda tv-kanalen ägnade förra månaden 67 sändningstimmar åt president Recep Tayyip Erdogan, samtidigt som hans största politiska rival Muharrem Ince (socialdemokratiska CHP) fick mindre än sju timmar.

RTUK består av ledamöter från det turkiska parlamentet. Rådet har gemensamt granskat den politiska bevakningen inför parlaments- och presidentvalet som hålls på söndag.
När Reportrar utan gränser i april rankade vilka länder som har bäst pressfrihet hamnade Turkiet på plats 157 av 180. Omkring 90 procent av bevakningen i landets tidningar är regeringsvänlig, enligt organisationen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s